Saturday, 28 January 2012

Going back to my SECOND HOME T_T


Hmm~ rsa mlas plak na blik ostel !
Mlas2 pon , kna blik jgk . Mcm la bole lari !
Hw ??!!
Arrgghh !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skit lg , cma tggl BM nan ADD MATH ja ..
Add Math mang x reti na uat pon .
Nx tny kakak aq y skrg nih F5 ?!
Hmh ! Jgn mmpi laa ..
Dy 2 x ley arap !!
Bkn dy y ajar aq , aq y ajar dy ..
So, kna tnya kwn la jwbnya .
Mggu ni blik kot !
Heheh . Law tgok takwim , mmg blk laa~
hahah . sbot blik ja .. sronok !
uke laa . tkat nih ja laa ..
Nk pgi bsiap !!
Daa~ ~ ^_^






Thanx 4 stepping here !

Friday, 27 January 2012

Kenapa cincin kawen kena sarung dkt jari manis ??! -.-'







Satukan kedua tangan anda dan tekuk jari tengah ke bahagian dalam, kemudian 4 jari lainnya pertemukan hujungnya (seperti dalam gambar).

1. Cuba buka ibu jari anda, ibu jari boleh di buka kerana ibu jari mewakili orang tua. Manusia mengalami sakit dan kematian, oleh yang demikian orang tua kita juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

2. Tutup kembali ibu jari anda dan buka jari telunjuk anda, jari telunjuk mewakili saudara kita (abang, kakak, adik). Mereka memiliki keluarga sendiri dan mereka juga akan meninggalkan kita suatu hari nanti.

3. Sekarang tutup jari telunjuk anda dan buka jari kelingking anda, jari kelingking mewakili anak-anak. Cepat atau lambat, anak-anak juga akan meninggalkan kita kerana mereka harus berkeluarga sendiri.


4. Selanjutnya,tutup jari kelingking anda, bukalah jari manis di mana anda menyarungkan cincin perkahwinan. Anda mungkin hairan kerana jari manis tersebut tidak boleh dibuka. Ini kerana jari manis mewakili suami isteri, selama hidup anda dengan pasangan, anda akan terus melekat satu sama lain, sehidup semati.


credit to : Zon Bebas

MIGRAIN

Pengenalan Penyakit
-Migrain berlaku apabila  seseorang itu mengalami sakit kepala yang berulang-ulang,berbeza tahap kesakitannya,kekerapan dan jangka masa serangan.
-Ia berasal dari perkataan Peranchis yang bermaksud sakit kepala sebelah
-Biasanya serangan sakit kepala sebelah boleh menyebabkan sakit kedua-dua belahnya.

Jenis-Jenis Migrain
-Migrain tanpa aura
-Migrain dengan tanda aura
-Opthalmoplegic migrain
-Status migrain

Punca penyakit / Faktor Risiko
-Genetik
-Aktiviti saraf ‘trigemino’ yang mengawal saraf dalam kepala dengan ‘neurotransmitter’ yang dipanggil substance P dan lain-lain’neurotransmitter’ sperti ‘stamine’ dan kinine’ menyebabkan urat-urat darah dalam kepala mengembang dan berdenyut.
-Aktiviti yang berlebihan pada pangkal otak mengakibatkan ‘ neurotransmitter’ seperti ‘norephenepherine’ dan ‘serotinin’ yang menjadikan urat darah sempit, kembang dan mengakibatkan rasa sakit.
-Perubahan saiz diameter urat darah yang bergerak dalam kepala berbeza-beza dari masa kesemasa dalam satu serangan (spreading digemia)
-Pengeluaran serotinin yang berlebihan dari sel platlet darah
-Tekanan perasaan atau ‘stress’
-Terlalu banyak minum minuman yang berkafein seperti kopi atau minuman alkohol
-Cahaya yang sangat terang
-Perubahan cara tidur / tidak cukup tidur
-Letih yang keterlaluan
-Bau-bauan ‘ perfume’ yang terlalu kuat
-Pengambilan pil ‘ contraceptive’
-Haid
-Pengambilan pemanis tiruan
-Daging yang ditahan lamakan (preservative) supaya tidak mengandungi natrium dan sodium glutamate
-makanan yang mengandungi histamine dan ‘vasoctive agent’
Tanda- tanda / Simptom

1) Migrain tanpa aura
-Rasa berdenyut-denyut pada sebelah kepala, pesakit ternampak bayangan bergaris-  garis
-Terjaga dari tidur akibat kesakitan yang amat sangat
-berasa sangat loya, muntah dan terlalu sensitif pada cahaya dan bunyi
-denyutan yang dirasakan amat sakit apabila disentuh penghidap boleh pengsan

2) Migrain dengan tanda aura
-jarang berlaku
-pesakit akan mengalami pandangan seolah-olah ternampak garisan (line) yang membesar, kemudiannya hilang
-Penghidap akan terasa mabuk, kebas-kebas pada bahagian dalam badan beberapa minit sebelum serangan

3) Opthalmoplegic migrain
-terlalu jarang berlaku
-sakit kepala yang keterlaluan boleh menyebabkan mata jadi juling dan buta sementara
-mata menjadi sepet sebelum menjadi juling (retinal migraine)
-pesakit boleh hilang pandangan dalam masa beberapa minit

4) Status migrain
-berlaku apabila seseorang itu mengalami migrain yang teruk dan berterusan
-boleh mengakibatkan penghidapnya mendapat strok
-migrain yang berlaku berulang-ulang pada kanak-kanak menyebabkan mereka muntah-muntah dan sakit perut yang berulang-ulang

5) Bentuk serangan migrain
-’severe’ rasa berdenyut-denyut pada bahagian sebelah kepala atau keduanya
- ‘local’ – kulit bertukar menjadi merah  sedikit atau kelihatan pucat
-’pallor’ berpeluh-peluh
-’sono’ sensitif terhadap bunyi bising
-’photophobea’ – sensitif pada cahaya
-’speak’- percakapan menjadi perlahan untuk elakkan sakit kepala

Thanks 4 stepping by ..


Perkahwinan Yang Ku Dambakan


Berkahwin bukan semata-mata kerana cinta tetapi untuk menyempurnakan agama.
Rasulullah SAW bersabda, “Jika seorang hamba menikah, maka telah sempurnalah setengah agamanya. Maka hendaklah dia bertakwa kepada Allah pada setengah yang lain.”
Seperti mana sebuah cinta yang mendalam boleh pudar begitulah jua cinta yang tiada kan bisa dipupuk.  Cuba kembali ke zaman dahulu di waktu nenek dan datuk kita bertemu dan bersatu.  Kebanyakan dari mereka ditentu jodoh oleh ibu bapa.  Tanpa bantahan tanpa bicara, perkahwinan di setuju asalkan calon menantu seorang yang baik dan beriman.
Statistic penceraian yang terjadi di waktu itu tidak lah menghampakan seperti sekarang.  Walau mereka bersatu bukan atas dasar cinta tetapi lama-kelamaan rasa itu bisa dirasa.  Disitu lah hikmahnya sebuah restu orang tua.
Tetapi cuba kita buka mata dan melihat dunia hari ini.  Penceraian demi penceraian sering kita kedengaran.  Hampir sahaja perkara tersebut di anggap biasa dan kini  kita sudah tidak terkejut mendengar penceraian yang berlaku di mana-mana pun.  Entah apa puncanya.  Berkahwin kerana cinta sama cinta pun masih banyak masalah melanda.  Bercinta hampir 5 tahun, berkahwin tak sampai 5 bulan.  Mengapa terjadinya kejadian-kejadian yang terlalu mengecewakan ini?
Daripada Abu Hurairah daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:
“Perempuan itu dinikahi kerana empat perkara, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan kerana agamanya, lalu pilihlah perempuan yang beragama nescaya kamu bahagia.”
Perkahwinan sebenarnya sangat suci dan merupakan ikatan antara dua hati.  Disitu kan teruji sebuah kesabaran, kesetiaan, ketaatan dan keyakinan.  Berkahwinlah dengan niat untuk menyempurnakan agama.  Makanya, pasangan yang dipilih jangan kerana nilai material yang ada padanya.  Jika berkahwin semata-mata hanya kerana cinta, suatu masa nanti cinta akan pudar jika tidak di baja atau pun tatkala hati bertemu dengan insan yang lebih sempurna.
Berkahwin kerana kesempurnaan dan kecantikan, suatu masa nanti tatkala kau jumpa kelemahannya, kau akan mula berasa hampa dan tidak berguna.
Oleh itu, berkahwinlah kerana agama.  Perbetulkan niat kerana Allah yang lebih utama.  Bukan berharap pada kesempurnaan dia semata-mata, tetapi tekadlah untuk sama-sama melengkapi kekurangan diri.  Sama-sama membimbing ke jalan yang diredai.
Kehidupan ini tidak lama, kematian akan membawa kepada sebuah alam yang kekal.  Di alam sana kita mahu bersama keluarga kita kembali, berkumpul dan bersatu lagi.  Tetapi jika kita tidak bentuk diri menjadi insan yang bertaqwa, bagaimana kita akan menemukan insan yang bertaqwa dan bagaimana nanti kita akan memimpin pasangan kita untuk bersama-sama dunia akhirat?
Allah S.W.T berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26)
 Tidak mengapalah jika pasangan kita kurang rupa, asalkan dia orang yang kuat agama.  Kecantikan dunia tidak akan kekal lama.  Meningkat usia rupa sudah hilang mudanya.  Dan perhatikan pula jika berlaku kemalangan yang menjejaskan rupa, mencacatkan anggota dan menghilangkan keupayaan kita, hilang ranap segala yang kita banggakan itu.  Itulah kecantikan yang ada di dunia.
 Tetapi,   di alam syurga, semua manusia akan jelita dan kacak bergaya.  Itu akan kekal abadi, dan mata tidak akan pernah jemu-jemu menatapnya. Subhanallah!
Jangan hampa jika pasangan kita tidak kaya, asal hatinya kaya dengan zikir-zikir mengingati yang Esa.  Harta dunia cuma tipu daya.  Kemiskinan satu ujian dan kekayaan jua suatu ujian.  Malah jika iman menipis di dada, kekayaan yang melimpah ruah itu sememangnya sukar dijaga.  Dan di akhirat nanti setiap sen yang kita ada akan dipertanggungjawabkan dan dipersoalkan.
Cukuplah sekadarnya kita punya, asalkan kita masih mampu menjalani kehidupan dengan mudah dan sempurna.  Asalkan kita mampu mencari rezeki yang halal yang tidak bergelumang hutang piutang, itu sudah memadai.   Berdoalah kepada Allah memohon perlindungan dan kekuatan dari nafsu yang tidak jemu merayu. 
Di alam syurga yang kekal sana, tiada lagi manusia yang miskin, segala apa yang dihajati akan sampai hatta dengan sekali niat sahaja.  Rumah-rumah bersalut kemewahan, kenderaan yang jauh lebih hebat dan tidak mampu di bayangkan.  Subhanallah,cukup besar anugerah Allah kepada mereka yang tidak melupakanNya.
Dari Abu Musa Al Asy’ari dari Nabi shallallaahu alaihi wa sallam beliau bersabda, “Sesungguhnya bagi orang-orang mukmin di dalam syurga disediakan rumah yang terbuat dari mutiara yang besar dan berlubang, panjangnya 60 mil, di dalamnya tinggal keluarganya, di sekelilingnya tinggal pula orang mukmin lainnya namun mereka tidak saling melihat satu sama lain.”[11]
Allah berfirman yang maksudnya:
“Dan sampaikanlah berita gembira kepada yang beriman dan berbuat baik, bahawa bagi mereka disediakan syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai didalamnya”. (QS al-Baqarah : 25)
Bentuklah keluarga menjadi keluarga yang bahagia.  Bahagia bukan hanya mendamba meterialistik semata-mata.  Tetapi bahagia akan hadir dalam reda Dia. Kukuhkan iman dalam ketaqwaan, biar derita menjadi ujian, asal penghujungnya sebuah keindahan yang berkekalan.




Thanx fo reading !! + akuislam.com !! ^_^





Wednesday, 25 January 2012

! S w i i t C o u p !




Na twu cpa dy swiit coup tuh ? hihi
Y ni bkn couple boy + girl laa .. Coup girl + girl !
Bkn hbgn sjnis yep . Jgn tkjot sdaa ..
Ad cpe2 y ad heart attck ??! Law ad pon , aq xley tlong !
| KEJAM NYERR |
Hahaha . uke2 , msod aq girl + girl tu adk + kkak angkt doe .
Aq pon ad adk angkt jgk . Tp, skunk nie x maw cter sal aq .
Aq na cter sal Best Friend aq pnya adk angkt . Hah ! pham ?! hihi
uke meyh na mentioned ckit nma2 depa nih. hehe
------------------
Nana + Myra
Zila + Wani
Dian + Ayreen
Ema + Mira
-------------------
Haa , nma blh kiri 2 suma BF aq . Blh knn tu Junior2 aq . hihi .
Law bg nma ja msti ta puas an ?
Sat , mai nk tyang gmbaq sat !

The Sweetest Couple !



(btol ke grammar aq tuh ?)

Nana + Myra
Hmm , dowg nie mmg rpt ! Ya, sgt rpt .
Tiap2 mlm uat date kt tgga asrma .
Heheh . Law tgok kkaknyer , adk dy msti ad jgk !
Kt dom 'brsma' , kt surau 'brsma' .
Haish , xtaw nx kta pa dh .
Konklusinya , dpa nie ..
SENTIASA DEKAT DIMATA , DEKAT DIHATI .
'
sllunya org jauh dimta , dkt dihti ' hahah !
Zila + Wani
Y nie plak , mmg sweetie .
Ska tgok dpa nie , comell gitu . hihi ..
Aq x taw nak dscribe pa psal dpa dowg nie .
Hmm [thinking]Oke get it !
Depa nih , suka men blas2 surat . Hahah .
Besalh . sowg dok ostel , sowg g brulng . Ssh la ckit .
Kdg2 , y si kakak tu , rjen gk calling2 si adik 2 !
Hahah . Aritu, aq ikot si kakak tuh pi call adiknyer .
Tp, lpa nmbe ! Pastu , call salah org ek ?!
Hahah . =p
Moga kekal hbngn ampa smpai bila2 .
Jgn smpai kt kola ja brgkt-angkt yer . Heh .
'Aaa .. nih plak Dian + Ayreen . Comey an 2-2 tuh .
Dpa dowg nih lg la aq x taw nk dscribe pa .
Hm , uke2 .Msa fom 3 , si adik bg bear kt si kakak .Hihi . Bear ke ?!Bkn2 ! Patung monyet laa..
Em , bila na tdo ja , si kakak 2 msti tido nan monyet 2 .
Hekhek . Aq taw sbb aq tdo sblh si dian uh . hehe
# Aq amek pix ayreen x inform kt dy un . hehe .soryla . 
Ema + Mira
Haa , the last one !
Hm, depa nie pon sweet jgk .
Mira untung dpt kak cm Emma nih .
Sbbnyer , Ema jd ckgu pribdi Mira .
Hasilnyer , Mira dpt result Math better than exam sblom ni .
Hm, tu ja y aq taw . Lg 1 , Emma ni caring gila !
Ska kwn nan dy . Sgt best ! hahah .


||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Hmm , thats all . Xtually , ad g . Tp, rsanya stg pnjg lbar lh jwbnya.
X lrat aden !! -.-'

One thing I always wish in this life is 
to be with the one I love but 
one thing I never want to see in this life is
 to lose the one I love.

Trimass fo da gift !


Selamat bersua kmbali !!
Hmm , smlm my uncle coming ! hehe
Thanx p.jang bb bg adiah kt tirah . hihi .
Cntex adiah uh . like2 !
Tiap2 ari tirah pkai naty . hahh .
tada aih , xmo pkai tiap2 ari la , naty brok plk .
skli-skla dh lerr .
Thanx again yaa ! ^-*



Sunday, 22 January 2012

L O L



Slmt pgi !!! Awal x ? heheh ... borink gill ! X ley na tido maa~~
Hmm , tapa2 , seb bek ada blog nih , bole la hlgkn ke-boring-an aq nih . ^_-
Pagi2 buta ni , trngin na cita sal klaz aq taon nie !!-4AR-
tgok eh mula2 time form1 :::1IK:::2IK:::3AR:::4AR:::
haaahh~ cntek x ? hehek -.-' sjer je..
em , bblik pda tjok asal Lot Of Love .
LOL  ni bnyk mksd . Lot Of Laugh la , Lot of Lolipop la ..
hahah , mcm2 ada !!
LOL utk apa 2 ? hihi .. aq sker klas aq !!
na tgok ahli dy ?
|
V
TADAA !!!!

Haaa .. tp , lam nih , x suma ada . Y lki , ada y p solat , y pompn plk ad y x maw join .
Mcm2 ! heheh
Photographernye , Syamiel ( org hjung skli blh knn )
org amek gmba kls dkt2 ujong taon / ptghn taon .
Klas aq ja spcial ckit . Awl taon da tgkp ! hhahah .
Tada aih . Kmi ada sbb tgkp awl .
Twu sbb pea ? Hehe
Ada org na pindah dh dri eshad 2 ~ =(
org 2 y dduk blkg skli nbo 2 dri kri .
Jmpa x ? law x jmpa , pndai2 la ..
Y len aq x taw na kluar ke x . huhu
X pa la . Na ada ilmu knalah bhjrah an ?
Anyway , smga success di sna nnti yaa !
Jgn lpa kwn kt ishad sudaa ...

# Gunting aq y hg bg pth tuh , aq hlalkn n aq smpn uat kngn ! hahah : p

kt bwh nie ada short video y aq uat utk IRSHADIANS BATCH 0913 .
Layanz la ek
southpawlassie.blogspot.com
Mempersembahkan ..

video


Selamat Tinggal ! =)

Holly - Day




Hmm ~ lma gila x bkk blog ! heheh
Em , skrg tgh cuti CNY .
Dptlaa rest st dri study kt kola tuh .
Sat jerr . Sbbnyer , HW btimbun !!!
Hmm ~~ Tapa , da 3 taon aq alami pndritaan ini !! Hahah . -.-!
nie snrai HOMEWORK aq -->

1. BI
2. BA
3. MT
4. M
5. BIO
6. CHEMIST
7. PHYSICS
8. SV
9. BM





Haahh ! Bnyk kn ? kn ? kn ?
Hm , tapa2 , utk kbaikn aq jgkkn ?
Ckgu na bg aq pndai ! Heh -.-!
[ Dah twu HW bnyk , p la uat , kalut nan blog ni psal ?! ] 
Kuang3~ =P
- na lpas 10syen st -




hahah , mrpu ja aq nih . halal la noh !
Kayh daa ~







HikHikHik


My Buddies

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...